שרי סמבה היה אחד האמנים האפריקאיים שמסלול חייהם השתנה בעקבות הצגתו בתערוכה "קוסמי ארץ" בפריז ב-1989: מצייר בעל מוניטין מקומי בקינשאסה הוא הפך לאמן בעל שם עולמי שתערוכותיו מוצגות בבירות העולם. הוא נולד בקונגו הבלגית, שהפכה ב-1971 לזאיר, וב-1997 לרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. הוא צייר מאז שהיה ילד, וב-1972, בהיותו בן 16, עזב את הלימודים ונסע לעיר הבירה קינשאסה, שם החל לצייר שלטים. כעבור זמן קצר פתח סטודיו משלו ואת הציורים, אשר משכו קהל רב, תלה בחזית. סגנון הציור שלו פיגורטיבי וסיפורי וכל תמונה היא מעין מאמר חזותי שלקח מוסרי בצידו על נושא מהמציאות החברתית, הפוליטית, הכלכלית והתרבותית של זאיר-קונגו: מנהיגות מושחתת, פערים חברתיים, מעמד הנשים, איידס, רעב, דמויות מפורסמות. בהשראת ספרי קומיקס סמבה משלב בתוך הציור טקסטים – בצרפתית, באנגלית או בלינגאלה (Lingala), אשר נוכחים בציור כמו כותרות או על תקן פרשנות מילולית. דמותו-שלו חוזרת ומופיעה בחלק מהציורים ויש לה תפקיד של מעין מחנך, מוכיח בשער או מטיף. רבים מציוריו עוסקים בציור עצמו, ולפיכך במעמדם של הציור והאמן ובכוחם לשנות את המציאות.
בתחילת שנות השמונים החל לחתום על ציוריו "שרי סמבה, artiste populaire" מושג שניתן לתרגם כפשוטו "אמן פופולרי" או "אמן עממי", ובכל מקרה זהו מושג שמבהיר את מחויבותו של סמבה לחברה שבתוכה הוא פועל. סביב הסטודיו שלו בקינשאסה התפתח בהדרגה חוג אמנים, שכלל גם את אחיו הצעיר, המכונה שייח' לדי (Cheik Ledy), שהוסיפו ופיתחו את סגנון הציור הסיפורי, צבעוני, מחולק למקטעים ומלווה בטקסטים. בציור שראוי להגן עליו (1993), נראה סמבה עומד פשוק רגליים, בידו האחת מכחול ובידו השנייה פחית צבע, ושני גלריסטים נאבקים ומנסים לגזול ממנו את הציור. הציור-שבתוך-הציור הוא העתק של תמונה מאת מוֹקֶה (Moké), צייר אחר ממעגל הציירים בקינשאסה: סמבה מקווה שהצלחתו-שלו תחול גם על אמנים אחרים מקונגו, ובת בעת מזהיר מפני הכוח המשחית של שוק האמנות.
1956 קינטו-מ'ווילה, קונגו הבלגית
קינשאסה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו